مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: آبگیری سد چمشیر گچساران از ابتدای اسفند ماه ۱۴۰۱ آغاز شده و تا امروز ۴۷۰ میلیون متر مکعب آب را ذخیره کرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: آبگیری سد چمشیر گچساران از ابتدای اسفند ماه ۱۴۰۱ آغاز شده و تا امروز ۴۷۰ میلیون متر مکعب آب را ذخیره کرده است.           آرش مصلح روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: آزمایش‌های اخیر شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه

کد خبر : 6972
تاریخ انتشار : دوشنبه 7 فروردین 1402 - 12:39
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: آبگیری سد چمشیر گچساران از ابتدای اسفند ماه ۱۴۰۱ آغاز شده و تا امروز ۴۷۰ میلیون متر مکعب آب را ذخیره کرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت:

آبگیری سد چمشیر گچساران از ابتدای اسفند ماه ۱۴۰۱ آغاز شده و تا امروز ۴۷۰ میلیون متر مکعب آب را ذخیره کرده است.

 

 

 

 

 

آرش مصلح روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: آزمایش‌های اخیر شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد از خروجی آب سد چمشیر گچساران، ای سی زیر یک هزار و ۵۰۰ را نشان می دهد و این یک نوید است.

 

 

وی با اشاره به برخی اظهار نظرها در مورد شور بودن آب ذخیره شده در سد چمشیر، ادامه داد: سد مهم و بزرگ چمشیر در پایین دست سد و حتی خود مخزن، ای سی آن از کیفیت خوبی برخوردار است و قابلیت استفاده از آب برای همه مصارف را می تواند داشته باشد.

 

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: ای سی یک ویژگی کیفی در منابع آب های سطحی، زیرزمینی، قنات ها و غیره است.

 

 

مصلح ابراز کرد: برای کشاورزی انواع محصولات و گیاهان تا بالای سه هزار و ۵۰۰ هم مصرف می شود و خوشبختانه ای سی چمشیر زیر یک هزار و ۵۰۰ است.

 

 

وی عنوان کرد: این نمره قبولی از ۴۷۰ میلیون متر مکعب آب موجود در سد چمشیر گچساران معادل یک ششم ذخیره کامل این سد به دست آمده است.

 

 

مصلح ادامه داد: با افزایش حجم مخزن، این ای سی باز هم کاهش پیدا خواهد کرد و کیفیت آب آن بهتر خواهد شد و هیچ نگرانی درباره کیفیت آب سد چمشیر وجود ندارد.

 

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: جای هیچ نگرانی وجود ندارد و باید به آینده این سرمایه‌گذاری کلان در حوزه سدسازی به عنوان یکی از دستاوردهای بزرگ اقتصادی کشور امیدوار بود.

 

 

در حالی که متولیان و کارشناسان اجرای سد چمشیر گچساران، آبگیری این سد را موجب بهبود کیفیت آب رودخانه زهره می دانند برخی دیگر نگاه متفاوت تری نسبت به موضوع داشته و معتقدند که احداث سد یاد شده ، افزایش شوری آب رودخانه زهره در مناطق پایین دست را بدنبال خواهد داشت.

 

 

معرفی کوتاه سد چمشیر

 

 

سد چمشیر بر روی رودخانه زهره ساخته شده است. رودخانه زهره بر اساس شهرها و دشت‌های که در مسیر خود از نزدیکی آنان می‌گذرد به نام‌ها مختلفی مثل اردکان، شش پیر، فهلیان و زیدون نامگذاری شده اما نام رسمی آن رودخانه زهره و بر اساس آخرین شهری که از آن می‌گذرد و به دریا می‌ریزد رودخانه هندیجان نیز نامیده می‌شود.

 

 

این رودخانه از دو رود فهلیان و تنگ شیو در شهرستان ممسنی در استان فارس و خیرآباد در منطقهٔ دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد سرچشمه می‌گیرد.

 

 

رودخانه زهره یا هندیجان با طول تقریبی حدود ۴۷۵ کیلومتر در سه استان فارس ،کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان جریان دارد اما با وجود نیاز این استان ها به آب و خطرات سیلاب هنوز سدی برای مهار آب آن احداث نشده است.

 

 

سد چمشیر که در حال حاضر در نزدیکی شهرستان گچساران در جنوب کهگیلویه و بویراحمد در حال احداث است بلندترین سد وزنی از نوع بتنی غلتکی (آر. سی. سی) ایران است.

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

https://javanankohgiluyehboyerahmad.ir/