رئیس اداره امور آب کهگیلویه افت محسوس سطح آبهای زیرزمینی را یک تهدید جدی دانست و گفت: باید با استفاده مناسب از الگوی کشت مصرف بی رویه آبهای زیرزمینی را مدیریت کرد.

رئیس اداره امور آب کهگیلویه افت محسوس سطح آبهای زیرزمینی را یک تهدید جدی دانست و گفت: باید با استفاده مناسب از الگوی کشت مصرف بی رویه آبهای زیرزمینی را مدیریت کرد.       به گزارش پایگاه خبری جوانان کهگیلویه و بویراحمد“سید هادی خاضعی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت:

کد خبر : 7442
تاریخ انتشار : شنبه 2 اردیبهشت 1402 - 8:37

رئیس اداره امور آب کهگیلویه

افت محسوس سطح آبهای زیرزمینی را یک تهدید جدی دانست و گفت: باید با استفاده مناسب از الگوی کشت مصرف بی رویه آبهای زیرزمینی را مدیریت کرد.

 

 

 

به گزارش پایگاه خبری جوانان کهگیلویه و بویراحمدسید هادی خاضعی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: طی سالیان اخیر با توجه به عدم مدیریت مصرف صحیح و استفاده از الگوی کشت نامناسب سطح آبهای زیرزمینی کاهش زیادی داشته است.

 

 

وی بر مدیریت مصرف آب تاکید کرد و گفت: کشت محصولاتی که آب فراوانی نیاز دارند ممنوع اعلام می شود.

 

 

خاضعی یکی از محصولات ممنوعه را برنج دانست و بیان کرد: کشت این محصول تحت پوشش آبهای زیرزمینی ممنوع است.

 

 

وی حفاظت از منابع آبی و اصلاح الگوی کشت را یکی از اولویت های اصلی این نهاد در سال جاری دانست و گفت: مشارکت مردم در مدیریت مصرف آب باید مورد توجه قرار گیرد.

 

 

خاضعی تصریح کرد: با تلاش ها و پیگیری های صورت گرفته و با همکاری دستگاه قضایی و نیروی انتظامی، ۲۰ حلقه چاه غیر مجاز در سال گذشته پر و با پایش های مستمر از حفر چاههای غیرمجاز جلوگیری شد.

 

 

وی تعداد چاه های مجاز کهگیلویه در حوزه کشاورزی، صنعت و شرب را ۷۸۰حلقه چاه و غیرمجاز را ۲۵۰ حلقه دانست و اظهار داشت: سالانه در این شهرستان ۴۵ میلیون و ۸۰۰ هزار متر مکعب از چاه های مجاز کشاورزی، سه میلیون و ۶۰۰ مترمکعب برای صنعت و هفت میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب جهت شرب برداشت می شود.

 

 

خاضعی میزان برداشت آب سالانه از چاه های غیرمجاز کشاورزی را بیش از چهار میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: پلمب چاه های غیر مجاز از برنامه های در دست اجرا برای پیشگیری از این روند است.

 

 

شایان ذکر است:در شهرستان گرمسیری کهگیلویه که هیچگونه سدی برای ذخیره سازی آب های سطحی وجود ندارد استفاده بلند مدت از آب چاه ها طی این سالها باعث افت محسوس سطح آب زیرزمینی دشت سه هزار هکتاری کلاچو شده است.

 

 

به گفته کارشناسان و متولیان امور آب با بررسی‌های انجام شده در چند سال اخیر آب دشت‌های شهرستان کهگیلویه بخصوص دشت کلاچو ۹ متر افت کرده است.

 

 

دشت سه هزار هکتاری کلاچو در شهرستان کهگیلویه یکی از دشت‌های حاصلخیزی است که هر ساله کشت‌های مختلفی در آن انجام می‌شود اما استفاده بی رویه از آب و کشاورزی سنتی در این منطقه سبب افت سطح سفره‌های زیرزمینی آب شده است.

 

 

در این دشت وسیع ۹۷۵ حلقه چاه وجود دارد که از این تعداد ۱۵۴ حلقه چاه غیرمجاز هستند.

 

 

سطح منابع آب شهرستان کهگیلویه ۹۵۰ کیلومتر مربع است که به صورت بهینه از این آب‌ها برای توسعه کشاورزی استفاده نمی‌شود.

 

 

کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن یک درصد مساحت و جمعیت کشور در جنوب غربی ایران به علت برخورداری از شرایط آب و هوایی مساعد بیش از ۱۰ درصد از روان آب های کشور معادل ۱۰ میلیارد متر مکعب آب را به خود اختصاص داده است.

 

 

بر اساس برآوردهای سازمان جهاد کشاورزی ، ۲ میلیارد مترمکعب آب برای مصرف کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در افق بلند مدت مورد نیاز است.

 

 

از حدود ۳۰۰ هزار هکتار زمین‌های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد حدود ۷۰ هزار هکتار آبی است.

 

 

کهگیلویه با ۱۳۲ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد است.

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

https://javanankohgiluyehboyerahmad.ir/